суботу, 26 березня 2016 р.

            Тема. Іван Котляревський «Наталка Полтавка». Наталка як уособлення кращих рис української жінки. Роль і функції пісень у драмі.

            Мета. Навчальна – охарактеризувати образ Наталки; зясувати роль і функції пісень у творі;
розвивальна – розвивати вміння відстоювати людську гідність, власні принципи; грамотно висловлювати свої думки, почуття; робити висновки, узагальнення;
            виховна – виховувати почуття гордості за національну культуру; прищеплювати любов до театру, інтерес до наслідків особисто тої праці.
            Тип уроку. Комбінований урок.
            Методи навчання. Бесіда, розповідь, інсценізація фрагментів твору, творчий конкур на кращу Наталку Полтавку, робота в групах, перегляд фрагментів кінофільму та прослуховування аудіо записів пісень, інтерактивний метод «Мікрофон».
            Засоби навчання. Портрет Івана Котляревського, аудіозаписи пісень героїв п’єси, фрагменти кінофільму «Наталка Полтавка», фотоілюстрації до змісту твору, учнівські малюнки, рушники, коровай, лялька-мотанка «Наталка Полтавка», видання твору.
            Дата проведення. 03.12.2013 рік.
ХІД УРОКУ
            І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ.
            ІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИ ЗНАНЬ.
Ø  Мозкова атака. Закінчити фразу.
·         Пісня – це…
·         За жанрами пісні розподіляються…
·         Іван Котляревський для «Наталки Полтавки» визначив жанр…
·         Події твору відбуваються…
·         У пєсі діє всього…
·         Вони всі належать до … таборів: перший - …, другий - …
·         Герої пєси, що не виконують пісень…
·         Національний характер персонажів розкривається у їх…
·      У 1890 році на текст «Наталки Полтавки» написав оперу славетний український композитор…
ІІІ. ОГОЛОШЕННЯ ТЕМИ Й МЕТИ УРОКУ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ.
Слово вчителя.
Пєса «Наталка Полтавка» І. Котляревського – серозний твір про прекрасну душу народу і його щедре серце, світлий розум і гірке безталання. Автор змалював взаємини між простими людьми, використав невичерпні скарби народної розмовної мови і пісенної творчості.
Про живучість і актуальність п’єси Олесь Гончар говорив: «З цієї народної першоп’єси кожне нове покоління черпає науку почуттів, моральні взірці кохання, людської краси, благородства». А Максим Рильський зазначав так: «Таємниця живучості «Наталки Полтавки» - в глибокій сердечності, у немеркнучім і чистім, як день, сяйві життєвої праці».
Сьогодні на уроці ми спробуємо переконатися у цьому, а також поглибимо, збагатимо та систематизуємо свої знання з вивченої теми; з’ясуємо роль та функції української пісні у творі; переглянемо інсценізації фрагментів п’єси, які підготували учні; та проведемо конкурс на найкращу Наталку Полтавку серед учениць 9-го класу Жукотківської ЗОШ.
(Звучить пісня «Віють вітри, віють буйні…» та транслюється фрагмент кінофільму.)
ІV. ОСНОВНИЙ ЗМІСТ УРОКУ.
Ø  Інсценізація учнями уривків пєси «Наталка Полтавка».
Ø  Складання літературного портрету Наталки. Презентація ляльки-мотанки, яка символізує вроду Наталки.
Опорні запитання:
1.                  Через що страждає героїня твору?  (Наталка особисто вільна, але матеріальна незабезпеченість стає причиною її трагічного становища. Через свою бідність вона не має права на вибір, змушена відмовитися від коханого Петра і дати згоду на одруження за розрахунком з нелюбою їй людиною. Ще більших мук завдає їй внутрішній конфлікт: глибоке і вірне почуття до Петра спонукає її за всіх умов залишитися вірною коханому; любов до матері, почуття обов’язку перед нею вимагають зрадити Петра. Становище ускладнюється ще й тим, що Петро відсутній, а бідність матері і дочки зростає. Не втрачаючи надії на повернення Петра, Наталка невтомно працює, щоб забезпечити старість матері. Наталку їх теперішня бідність не тільки не гнітить, а навіть піддає надії: дівчина радіє, що стала рівня з Петром, що давня перепона до їх щастя зникла)
2.                  Яким для себе вбачає майбутнє родинне життя Наталка? (Наталка створила свій ідеал родинного щастя: «жити люб’язно і дружно, бути вірним до смерті і помагати одне одному». Її не страшать ні важка праця, ні бідність. Вона згодна весь вік не знати ніяких розкошів, аби вік звікувати з коханим)
3.                  Що свідчить про чесність і порядність коханої Петра? (Чесність, безкорисливість Наталки з найбільшою силою проявляються і тоді, коли Петро віддає їй свої, зароблені тяжкою працею, гроші. Вона відмовляється від них, бо їй потрібно щастя, а не багатство: «Петре! — вигукує вона у відчаї.— Нещастя моє не таке, щоб грішми можна від нього одкупитися. Вони мені не поможуть». Благородна і співчутлива сама, вона вміє оцінити благородство Петра: «Мамо! Кого ми теряємо?» — виривається в неї. Вона розуміє, що, відмовляючись від неї, Петро страждає, що для нього віднині життя втрачає всю свою привабливість, і мужньо встає на захист дорогої їй людини)
4.                  Які риси характеру Наталки допомагають їй у боротьбі за своє щастя? (У боротьбі за своє щастя вона не вдається до якихось витівок, змов, підстроювань, обдурювань. Методи її боротьби цілком витікають з її характеру: рішуча, щира, мужня, вона прямо і відверто заявляє про своє небажання зв’язати долю з нелюбом, висловлює свої погляди, захищає і відстоює їх, відкидаючи все, що стоїть на її шляху. Захоплюючись сміли- вістю і послідовністю Наталки, Микола вигукує: «От дівка, що і на краю пропасті не тільки не здригнулась, но і другого піддержує». Образ Наталки змальовано реалістично)
5.                  Через що, на думку Наталки, соціальна нерівність є суттєвою перешкодою для подружнього життя? (Наталку не тільки не приваблює «чин преважний» і багатство возного, вони її лякають. Розумна, вольнолюбива, з твердими поглядами на життя, вона добре усвідомлює, що багатий пан не може бути їй, простій людині, справжнім, щирим другом, що він не шануватиме її, буде на неї дивитися з презирством і обходитися з неповагою, перетворить її на кріпачку. Одруження з возним для Наталки означає поневолення, а одруження з Петром — вільність)
6.                  Яким чином Наталка протистоїть Тетерваковському? (Не тільки морально, а й розумово Наталка стоїть значно вище за возного. Це особливо яскраво проявилося в сцені першої зустрічі цих персонажів. Героїня обережно, але вміло і вправно відхиляє всі «поползновенія» возного, його замахи на її волю. Обмежений і бундючний, пан не розуміє глибоких сентенцій простої дівчини, неспроможний вдуматись у них. Почуття__ власної гідності, моральної вищості над возним і йому подібними у Наталки досить сильно розвинене. Тому їй, бідній дівчині, наймичці, зовсім не робить честі сватання до неї пана возного)
7.                  Чому в боротьбі проти звичаїв свого середовища героїня виявилася переможницею? (Під тиском матері й обставин Наталка змушена була відступити від своїх позицій, але поява Петра знову надихає її на боротьбу. Навіть тоді, коли не тільки мати проти неї, а й сам Петро відступається, Наталка не складає зброї. Рішуча і смілива, вона не побоялася зламати «узаконений порядок»)
8.                  Чим же чарує цей образ простої дівчини не одне покоління? (Наталка завжди чарує великою пошаною до матері, до старших, своєю працелюбністю, дівочою чистотою, скромністю і відданістю великому коханню. Полтавка — це гімн вели- кому коханню, цей образ буде приваблювати ще не одне покоління людей. Нехай же молодь наслідує це велике, чисте кохання...)
Ø  Конкурс на найкращу Наталку Полтавку. (Кожна учениця робить презентацію образу Наталки Полтавки, а до кінця уроку хлопці та запрошені гості визначають найкращу.)
Ø  Роль і функції пісень у драмі.
Слово вчителя.
На початку уроку ви правильно сказали, що Іван Котляревський визначив жанр свого твору як народна опера із-за значної кількості пісень у ньому, адже опера – це музично-театральний твір, який поєднує сольний, ансамблевий та хоровий спів, інструментальну музику, сценічне та декораційне мистецтва. Зараз ми з вами і спробуємо довести, що саме ці елементи  є у творі «Наталка Полтавка», і які ж функції виконує пісня у драмі.
v  Види пісень, використані у п'єсі, за походженням:
            1) пісні, написані самим автором («Ой мати, мати! Серце не вважає»; «Віють вітри, віють буйні»; «Ой я дівчина Полтавка»; «Видно шляхи полтавськії і славну Полтаву»; «Чого вода каламутна, чи не хвиля збила?»; «Де згода всімействі»; «Підем, Петре, до тієї»; «Начинаймо веселиться»);
            2) фольклорного походження, але оброблені І. Котляревським відповідно до змісту своєї п'єси, тобто нові варіанти відомих народних пісень («Сонце низенько, вечір близенько»; «Ворскло, річка невеличка» та ін);
            3) літературного походження, але перероблені автором («Всякому городу нрав і права»              Г. Сковороди; «От юних літ...»; «Ой доля людськая — доля єсть сліпая!»);
            4) народні пісні, введені у п'єсу майже без змін («Ой під вишнею, під черешнею»; «Гомін, гомін по діброві»; «Та йшов козак з Дону, та з Дону додому»; «У сусіда хата біла»; «Дід рудий, баба руда»).
            Деякі дослідники авторство пісень «Віють вітри, віють буйні», «Чого вода каламутна» приписують напівлегендарній поетесі Марусі Чурай.
v Види пісень за характером змісту і художніх засобів: ліричні, сатиричні, гумористичні.
            Найбільше у творі ліричних пісень. Змінюючи прозаїчну мову, ці пісні надають усій п'єсі глибокої задушевності, теплоти і щирості.
v  Пісенні портрети героїв п'єси. (Робота в малих групах.)
            Лірична прелюдія до кожного з них — звучить пісня в аудіозаписі.
            1-ша група.  Наталка Полтавка.
            Головна героїня п'єси не тільки словами, а й піснями розкриває свою вдачу, вроду, долю. Пісня «Ой я дівчина Полтавка» — це ліричний автопортрет героїні, простої української дівчини, що подобається своєю красою, веселою та жартівливою вдачею і вірністю, всією душею Петрові. Доповнює портрет пісня «Видно шляхи полтавськії і славну Полтаву», з якої ми дізнаємося, що Наталка небагата, проста, але чесного роду, не соромиться прясти, шити і носити воду.
            Образ Наталки романтизований. Серце дівчини сповнене суму і тривоги за коханого. Саме цей стан душі героїні яскраво передає пісня «Віють вітри, віють буйні». Вона про те, як «тяжко жити без милого і в своїй сторонці. «Однак у нашої героїні болить серце, а сльози не «ллються», бо «хто щасливим був часок, по смерть не забуде».
            Рішучість дівчини в боротьбі за щастя звучить у пісні «Ой мати, мати! Серце не вважає». Нею звертається вона до матері. Наталка вважає, що «лучче умерти, як з немилим жити, сохнути з печалі, щодень сльози лити».
            З початку XIX ст. долітають до нас Наталчині пісні, буйні і ніжні, зігрівають зворушливою дівочою вірністю наші серця. Як хочеться вірити сьогодні в те, що давні та вічно молоді пісні Наталки знатимуть наші хлопці й дівчата!
            2-га група. Петро.
            Сирота без роду, герой сумує, що немає «ні хатинки, нема щастя, ані жінки», «не орано і нічого не сіяно», бо він «один в світі». У той час, як у,сусіда і хата біла... жінка мила», і «всі сусіда виглядають, всі сусіда поважають» («У сусіда хата біла»). Одначе бідний сирота багатий душею — своєю наполегливістю, добротою та вірністю в коханні до Наталки. Нарікаючи на свою злу долю, він словами пісні «Та йшов козак з Дону» каже: «Не спасибі долі, коли козак в полі, бо коли він в полі, тоді він на волі». Широкою, розлогою виливається в пісні волелюбна душа героя, його козацька вдача.
            Образ Петра оповитий мінорною гамою почуттів у його різноманітніших виявах — вірності, стражданні та самопожертві. У пісні «Сонце низенько» парубок всьому світові зізнається у своєму щирому й вірному коханні. Пісня передає не лише настрій Петра, а й його прагнення скоріше побачитися з Наталкою, з якою ось уже чотири роки, як він розлучився.
            Отже, у піснях Петра розкриваються його характер і погляди на життя.
            3-тя група. Микола.
            Побратим Петра, Микола, що теж «без роду, без племені, без талану і без приюту»,— весела та добра душа. Слова його пісні «Гомін, гомін по діброві», де бувалого хлопця знають і орда, і ляхи, і турчин, свідчать про мандрівний, незалежний, безкорисливий характер героя. Пісні, сповнені почуття національної гордості за славних прадідів великих, які вміли хоробро відстоювати рідну землю і обороняти її від ворога, як видно, імпонують настроям і почуттям бурлаки Миколи. Він збирається разом з козаками-чорноморцями «тетерю їсти, горілку пити, люльку курити і черкес бити».
            То який же Микола? Волелюбний, розумний, дотепний, добрий. Про це розповідає нам пісня.
            4-та група. Возний Тетерваковський.                                        
            Пісні возного — дзеркало його душі. У сатиричній пісні «Всякому городу, нрав і права» втілено художньо-образне виявлення «філософії» возного — крутія й хабарника. Філософії, що виправдовує соціальну нерівність («всякий, хто вище, той нижчого гне»), підлеглість бідного багатому («бідний багатого - певний слуга»); хабарництво («всяк, хто не маже, то дуже скрипить»); хижацтво («всякого манить к наживі свій біс») і т. ін.                         
            Найвдалішим і найдійовішим засобом розкриття образу возного є його мова. Це суміш канцеляризмів, старослов'янізмів, казенно-судової лексики. Прості та ясні думки він так закручує, що важко й зрозуміти їх простому у народу.                                                               
Додаткова інформація до теми «Пісні "Наталки Полтавки"»
            • Феноменальність твору — 22 пісні.
            • Фольклорні збірники, які містять пісні «Наталки Полтавки»: М. Максимович «Малороссийские песни», А. Метлинський «Народньїе южнорусские песни».
            • Автори музики до п'єси-опери: О. Барсицький, А. Єдлічка, О. Маркевич,                М. Васильєва, М. Лисенко.            
            • Автор опери «Наталка Полтавка»: М. Лисенко.
            • Співаки світової слави, що дуетом виконували одну з пісень п'єси. Цій події присвячено художню картину. Хто її автор та яку назву вона має?
            • Художник О.Хмельницький присвятив цій події картину «Дует І. Козловського і П. Робсона виконують пісню «Сонце низенько» з опери "Наталка Полтавка"».
            • Видатні артистки, які виконували пісні Наталки Полтавки: Марія Заньковецька, Оксана Петрусенко, М. Литвиненко-Вольгемут, Зоя Гайдай, Бела Руденко.                                           
            • Твір письменника, у якому І. Котляревського порівняно із соловейком України. Хто його автор?
            Пропонується перегляд кінцівки кінофільму (фрагмент невдалого сватання).
V. ПІДСУМОК УРОКУ.
1. Оголошення  результатів конкурсу.
      2. Інтерактивний метод «Мікрофон»: «Найбільше мені сподобалося у творах Івана Петровича…»     
      VІ. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ.
Написати міні-твір на тему «Герой п’єси І. Котляревського «Наталка Полтавка», якого я поважаю і шаную».








Немає коментарів:

Дописати коментар